BBC MUSIC MAGAZINE
DEC 2015

FullSizeRender (1)

KLASSIK MAGASIN
JAN 2016

KLASSISK  kopi

ALLMUSIC
 review

 

Skærmbillede 2015-10-02 kl. 19.16.53

ALLMUSIC REVIEW

 

 

16 August 2010  Musikansich.de
R.Langgaard “Music of the Spheres”, Dacapo Records
Georg Henkel
6/6 Stars

Thomas Dausgaard entfacht beim Dänischen Nationalsinfonieorchester ein Orchesterfeuer, das vom sanften Glimmen und Glosen bis zum Feuersturm reicht. Der nicht minder geforderte Chor ist ebenso sattelfest und stets klangschön. Schließlich überzeugen auch die Solisten, allen voran der dramatische Mezzo von Hetna Regitze Bruun im „Ende der Zeiten”.

BBC Music Magazine, August 2010

“Hetna Regitze Bruun and Kristoffer Hyldig prove to be fine advocates of Messiaen’s music: Hyldig displays a sure touch and a keen sense of colour, while Bruun has the range of expression and the vocal clout to convey both the radiant and the unsettling aspects of Messiaen’s fevered imagination. Nor is she lacking in beauty, with exquisite stillness in L´amour de Piroutcha”. ****

Bornholm Tidende, Poul Lund, anmeldelse af koncert i Aa Kirke d. 29 juli 2010, Bruun Hyldig Duo:

Sopranen (Hetna Regitze Bruun) var et under af  imponerende spændvidde, et under af stort set perfekt frasering og diktion, dramatisk  tilstedeværelse. Man mere end anede hvilke resourcer solisten ellers havde at trække på….

Pragtpræstation, det er det eneste anvendelig ord man kan sætte på solisterne (Hetna R.Bruun og Kristoffer Hyldig) fortolkning af Messiaens to værker… Vokalsolisten bekræftede første afdelings usædvanlig smidighed i stemmen, en fuldstændig beherskelse af stemmens spring mellem yderpunkterne, og en klang der fra det ene øjeblik var varmt indsmigrende for så i det næste at skifte til dramatisk bredde og højde..

Anmeldelse af koncert med Bruun Hyldig Duo på Hindsgavl Festival, juli 2010 af Mikael Kraup, Fyns Stiftstidende.

Som én organisme, sang og klaverstemme er ligebyrdige, fortolkede de to overlegent de ubændige kærlighedsglæder,kærtegnene i lyde og ord, men også de svare kærlighedskvaler, anger, synd og skyld.

Fyldig og farlig mezzo
Hetna Regitze Bruuns fyldige, varme, men også farlige mezzo er ideel, oplagt til disse værker, men salen på Hindsgavl kunne ofte ikke rumme hendes stemmestyrke. Det er et hårdt og ubarmhjertigt rum at agere i, hvilket vissepassager af aftenkoncerten desværre bekræftede.

Tyskland, juni 2010. Barok koncert med Astrid Andersson, fløjte og Susanne Götz, cembalo.

…Die drei Damen musizierten mit vielen solistischen Qualitäten, mit Engagement und auch Temperament…verfügte die danische Sängerin über eine sehr klangvolle, fast instrumental gefürhte, schön timbrierte Stimme.

Opera News, March 2010 by WILLIAM R. BRAUN

The experience of listening to Bruun’s voice is stimulating. She will never be mistaken for Jessye Norman. But in many ways — the liquid French diction, the throaty but resonant low register, like a reed stop on an organ, the soprano coloring of a voice that does not sit especially high — she is eerily reminiscent of Norman. She does implacability, as in “Montagnes,” extremely well. Most important for these songs and, again, Norman-like, she combines considerable steadiness with considerable power when needed. There is a dark element to her tone that is inbred, never lifting, but she can still be biting in the guttural Andean syllables of Messiaen’s own text.

Dominy Clements at Classical Music Web, International, March 2010.

BARGAIN OF THE MONTH

“Hetna Regitze Bruun and Kristoffer Hyldig are a powerful duo, and Hyldig certainly pulls no punches. Bruun’s voice is recorded if anything with marginally less presence than the piano, but isn’t swamped even through some of the richer textures in the accompaniment, and the balance leaves room for her own dynamic range to reach its full potential without pushing the recording equipment beyond its limits. Listen to the demanding Adieu on track 10 to hear the soprano voice arc over the resonance of the piano in hair-raising style. …
Hetna Regitze Bruun’s range and expressive power is remarkable, and only the coloratura turns which occur in the Répétition planétaire seemed as if they might have been a little less stiff. Harawi is a confrontation, an assault on the senses – involving and rewarding in equal measure, but an exhausting labyrinth nonetheless. Naxos has brought us a world class recording of this seminal vocal repertoire, and at bargain price this is a release not to be missed by Messiaen collectors.”

The Gramophone April issue, page 79 by Peter Quantrill:

“The first thing to be said about Danish soprano Hetna Regitze Bruun is that she comes far closer to Messiaen’s requested grand soprano dramatique than most of her rivals on record. Her chest voice comes into its own in crucial songs such as No 4,” Doundou tchil”, where she is convincingly aggressive: Rachel Yakar (Erato) and severel others sound pretty or tentative by comparison.
Youthfulness is also a rare asset – this is her first recording – in a cycle that goes to appropriate extremes to portray the longing for extinction..before she shows, in the cycle´s fading memories of love, that she can sing quietly, too. Excellent French…allows the music to do the talking”.

5.0 out of 5 stars Spectacular, March 23, 2010
By L. Gallagher “ljgdonegal” (Los Angeles, CA United States) – See all my reviews
(REAL NAME)
Amazon Verified Purchase(What’s this?)

There’s not much competition for these songs by Messiaen in the CD catalogue, but it’s hard to imagine a more compelling case for this music than the performance on this Naxos release. The musical collaboration of the two artists is of the highest order and the result is simply spellbinding. Pianist Kristoffer Hyldig seems born to play Messiaen, for everything is here — the delicacy, spikiness, and architectural clarity that are hallmarks of Messiaen’s soundworld. Soprano Hetna Regitze Bruun has an astonishing voice — resonant and rock-solid across the considerable range these songs demand of the singer, and the timbre is uniquely other-worldly (and so appropriate to this music). Listening to these two artists bring “Harawi” to such vivid life makes the song cycle seem like the landmark in 20th-century French music that it probably is.

Politiken 19. januar 2010 af Henrik Friis

To unge danskere har begået en imponerende, forunderlig debut på det internationale plademarked med vildt smukke toner i fransk eufori.

Verdens nok bedst sælgende pladeselskab, lavprismastodonten Naxos, har givet Hetna Regitze Bruun og Kristoffer Hyldigs karriere et ordentlig los fremad. Fra at være boblere i dansk musikliv, Bruun færdiguddannet i 2008, Hyldig stadig konservatoriestuderende, er de nu med i klubben af professionelle efter dette helstøbte, enkle og faretruende surrealistiske bud på to af Oliver Messiaens værker for sang og klaver……. Vi får Hetna Bruuns enorme spændvidde med al dens fyldige mørke og Kristoffer Hyldig funky klaverakkompagnement af mærkeværdige indianske lydord…..Som i `Harawi` kræver `Trois Melodies` at Bruun Hyldig stiller sig helt frem på scenen og viser alt, hvad de har – uden omsvøb eller slørende virkemidler. Alle musikalske overflader er fuldstændig glasklare, så alle talenter kan skinne ubarmhjertigt igennem. Den udfordring løser de to musikere med imponerende autoritet.

Bornholm Tidende 11. januar 2010 af Poul Lund

Man betages umiddelbart af den overvældende klangskønhed……Messiaen angav at solostemmen, ifølge noterne, skulle synges af ”en stor dramatisk sopran”. I høj grad må man sige at Hetna Regitze Bruun lever op til dette krav. Hvad hun her præsterer, er ganske enkelt gennemført og flot. Sangene er fortolket empatisk, glødende og med fuld beherskelse af tekst og pauser, følsomt og overordentlig præcist…….indsatsen hos begge udøvere er overdådig.

JP, 2. februar 2010 af John Christiansen

…men hør den nye Naxos-udgivelse med sopranen Hetna Regitze Bruun og pianisten Kristoffer Hyldig og opdag, hvor smuk, stærk og slet ikke vanskelige musikken er……I klang og udtryk får Hetna Regitze Bruun hele denne baggrund frem, og Kristoffer Hyldigs klaverakkompagnement er forbilledligt.

……………………………………………………………………………………………….

Anmeldelse i Schwäbische Tagesblatt, Tyskland

Hetna Regitze Bruun entpuppte sich dabei als erfreulich reife Sängerin, die besonderen Wert auf die Ausdrucksgestaltung ihrer Partien legte. Doch hätte ihre Stimme alleine schon gereicht, um das Publikum von ihren Qualitäten zu überzeugen; sie war klar, mit Substanz und Fundament, zudem auch weittragend und wandlungsfähig. Gerade in der Höhe spielte Hetna Regitze Bruun immer wieder ihre Fähigkeiten aus, was dem Rezitativ and der Arie “Nell dolce dell´oblio” von Händel sehr zugute kam.